EPSONOVO PUTOVANJE

Pusti video
EPSONOVO PUTOVANJE

Kompanija Epson je potekla iz veličanstvene prirode priobalja jezera Suva.

Ono što pokreće naše poslovanje je upravo naša povezanost sa ovim ekosistemom.
Tehnologije koje podstiču razvoj inovacija i novih proizvoda moraju zauzvrat da doprinesu očuvanju i prosperitetu životne sredine.
Jedinstvene, efikasne, kompaktne i precizne tehnologije kompanije Epson čine osnovu tog pristupa. To je genetski ukorenjeno u našoj DNK.
Početak naše istorije kreativnosti i rešavanja izazova obeležilo je sklapanje satnih mehanizama, što je dovelo do razvoja tehnologija koje su omogućile stvaranje brojnih novih kategorija proizvoda u svetu.

Od štampača i projektora do robota i nosivih uređaja, naše tehnologije poboljšavaju živote ljudi širom sveta.
Ove, 2022. godine kompanija Epson slavi 80 godina postojanja. Obećavamo da ćemo i nadalje služiti društvu i našoj planeti i stvarati održivu budućnost koja obogaćuje živote ljudi, ma gde živeli.

Yasunori Ogawa

Predsednik korporacije Seiko Epson

Poruka

Korporacija Seiko Epson slavi 80 godina postojanja 2022. godine. Želimo da zahvalimo našim brojnim klijentima i zainteresovanim stranama na njihovoj bezrezervnoj podršci.

Kompanija Epson je osnovana u okolini jezera Suva i bavila se proizvodnjom delova za satove. Osnivač kompanije se tada obavezao da kompanija neće nikada zagađivati jezero Suva i mi se do današnjeg dana pridržavamo ovog zaveta.

Mi u kompaniji Epson smo se oduvek oslanjali na sopstvenu kreativnost i sposobnost rešavanja izazova kako bismo isporučili proizvode i usluge koji prevazilaze očekivanja naših klijenata širom sveta koristeći efikasne, kompaktne i precizne tehnologije koje neprekidno razvijamo i unapređujemo od osnivanja kompanije, 1942. godine.

U martu 2021. godine smo ažurirali našu korporativnu viziju „Epson 25” koja sada nosi naziv „Korporativna vizija Epson 25” i čiji je osnovni cilj „ispunjenje ciljeva održivosti i oplemenjivanje zajednica” u kojima poslujemo. U prošlosti smo se oslanjali na svoje snažne tehnologije kako bismo stvarali inovativne proizvode. Planiramo da i ubuduće koristimo svoje tehnologije u cilju rešavanja društvenih problema, posebno u oblasti zaštite životne sredine na globalnom nivou.

Verujem da je naša svrha kao kompanije da doprinesemo razvoju društva i usrećimo zaposlene. Takođe, verujem da su ove dve stvari neraskidivo povezane. Briga za zaposlene i unapređenje društva kao celine stvaraju osećaj poverenja i ponosa na internom nivou, što nas podstiče da se još više posvetimo razvoju društva.

Nastavićemo da sarađujemo sa našim mnogobrojnim zainteresovanim stranama na rešavanju društvenih problema, postizanju održivosti i poboljšanju kvaliteta života ljudi širom sveta.

1. poglavlje

"Suva, mesto gde je sve počelo. Lekcije kojima nas priroda uči."

Svako ima svoje mesto rođenja.
Imamo i mi.
Grad Suva se nalazi u srcu Japana.
Priča je započela u starom skladištu miso začina,
a razvila se iz vizije Hisaoa Jamazakija i njegovih devet radnika.
Odrasli smo ovde, okruženi jezerom Suva
i planinskim vencem Jacugatake.
Ova zemlja nam je inspiracija do današnjeg dana.

Mnogo smo naučili od Suve.
Naučili smo kako da živimo u harmoniji s prirodom,
a onda to znanje prenosili narednim pokolenjima.
Stanovnici su naučili kako da žive i napreduju
u ovom surovom okruženju
posmatrajući fenomen omivatari, ledene grebene
nastale pucanjem zaleđene površine jezera Suva.
Ovde je zima toliko hladna da prodire u sve pore,
a naši preci su to znali i razumeli.
Umesto da odu, nastavili su da žive na ovoj zemlji,
slavili su zemlju, prirodu i jezero Suva
i živeli u harmoniji sa jezerom i planinama.

Tada je ovakav način života je bio prirodan, a takav je i dan-danas.
To je temelj našeg zanatskog umeća i inspiracija za kvalitet koji stvaramo.

Članak

Početak: Obale jezera Suva, prefektura Nagano.
Proizvodi izrađeni u harmoniji sa prirodom

Pre osam decenija osnovana je kompanija Epson koja se bavila sklapanjem satova.

Prefektura Nagano u Japanu obiluje biljnim i životinjskim vrstama i okružena je veličanstvenim vrhovima Japanskih Alpa. Ovde, na obalama jezera Suva, najvećeg jezera u prefekturi Nagano, 18. maja 1942. godine osnovana je firma Daiva Kogjo, preteča kompanije Epson.

Stanovnici ovog područja su vekovima uživali u prirodnom okruženju jezera, naseljeni u okolnim selima i po obroncima planina, i ubirali plodove bogate zemlje i koristili njene blagodeti. Jezero Suva je svetinja i simbol ovog područja jer pokazuje koliko priroda istovremeno može biti i lepa i okrutna. Ovo područje odvajkada hrani ljude koji žive u Suvi. Pre više od 2000 godina, tokom tzv. džomonskog perioda neolita, stanovništvo je ribarilo na jezeru Suva i preko njega prenosilo isečene ledene blokove. Jezero Suva je dugi niz godina bilo od ključnog značaja za svakodnevno preživljavanje tamošnjeg stanovništva.

Hladne i oštre zime su otežavale poljoprivredu, pa su stanovnici Suve lovili i skupljali hranu po planinama i tako naučili da žive od onoga što im ta zemlja nudi. Ovaj blizak odnos sa prirodom se zadržao do današnjeg dana. Naseljenici u Suvi su poštovali životnu sredinu.

Danas kompanija Epson zapošljava oko 77.000 ljudi širom sveta, a njena prodaja na globalnom nivou iznosi više od bilion jena. Međutim, njeni počeci u starom skladištu miso začina i sklapanje satova se ne zaboravljaju.

Čista voda i svež vazduh stvorili su savršene uslove za proizvodnju preciznih instrumenata.

Međutim, ovaj region nije nikada bio bogat, ali je Hisao Jamazaki, osnivač kompanije, uočio potencijal ovog mesta gde je nekad cvetala prerada sirove svile. Osmislio je novu industriju koja bi ponovo oživela ovu oblast i omogućila bolji život lokalnom stanovništvu. Jamazaki se vratio u grad Suvu i preuzeo porodični posao.

Zajedno sa gradonačelnikom Suve i drugim istaknutim poslovnim ljudima, Jamazaki je stupio u kontakt sa Šođijem Hatorijem, generalnim direktorom kompanije Daini Seikoša (danas Seiko Instruments) i predložio mu da započnu proizvodnju preciznijih mernih instrumenata.

Smatrali su da je klima u Suvi slična klimi u Švajcarskoj, gde je leti niska vlažnost vazduha, i da će biti savršena za razvoj industrije precizne mehanike. Verovali su da Suva može postati Švajcaska na Istoku i počeli su da rade na sklapanju satova. Kompanija je imala samo devet zaposlenih.

Vizija koju je tada imao Hisao Jamazaki je i danas živa.

Jamazaki je bio strastveno posvećen stvaranju japanske industrije satova, tako da je krajem 1940-ih počeo da sakuplja delove za satove. Ako ne bi imao određene delove, napravio bi ih. Do 21. januara 1946. godine sakupio je sve delove koji su mu bili potrebni da sastavi četiri sata, što je i uradio za samo jednu noć.

Od ova četiri sata proradila su samo dva, ali to nije ni bilo toliko važno jer je ovo bio početak eksperimentisanja i kreativnog rada koji i dan-danas krase kompaniju Epson.

Jamazaki je pokazao koliko je odlučan u svom naumu rekavši sledeće: „U ovo ću uložiti i srce i dušu. Svi zajedno moramo da prionemo na posao da bi kompanija zaživela.”

Ovakav poziv prepun emocija i danas inspiriše kompaniju Epson. Kasnije je Šođi Hatori, koji je u međuvremenu postao predsedavajući kompanije, opisao Jamazakija kao izuzetno vrednog i čoveka od integriteta. Jamazakijev stav i dalje prožima korporativnu kulturu kompanije Epson.

2. poglavlje

Kompanija Seiko Epson se bavi proizvodnjom, ali je istovremeno posvećena zaštiti životne sredine.
To je obećanje koje smo dali gradu Suva i istoimenom jezeru.

Rođeni smo iz zemlje, njen smo deo, a okruženi smo veličanstvenošću prirode i jezerom koje se prostire oko nas. Lepotu prirode su razumeli i naši preci, čak i oni koji nisu nikada napustili ovo područje ili videli nešto drugo. Osnivač kompanije, Hisao Jamazaki, zakleo se da neće nikada zagađivati jezero Suva, već da će sačuvati njegovu lepotu. Priroda jeste veličanstvena, ali je istovremeno osetljiva i ranjiva, a vrednost onoga što stvaramo se smanjuje ako je uništavamo bez obzira na naše majstorsko umeće.

Rođeni smo u harmoniji sa zajednicom i sa prirodom. Jezero Suva je nastalo tektonskim pokretima zemljine kore pre više miliona godina. Svi znamo da Suva ima svoju prošlost i sadašnjost. Jamazaki je obećao da će voditi računa o jezeru Suva, a zauzvrat mu je omogućeno da obavlja proizvodnju u ovom području. Zato je njegova vizija preživela sve ove godine i dovela do stvaranja vrednosti koje danas imamo. Naše poslovanje ne bi bilo moguće bez prirode.

Kada pogledamo oko sebe, vidimo veličanstveno drveće čije se grane protežu prema nebu. Ako pažljivo oslušnemo, čućemo kako se život odvija svuda oko nas. Čak i danas, jezero Suva izgleda impresivno. To je mesto prepuno prirodnih lepota i bogatstava za koje se pobrinula sama priroda. Naše zanatsko umeće doprlo je do svakog ugla zemaljske kugle, a mi nastavljamo naš put i istovremeno rešavamo najteža globalna pitanja.

Proizvodnja u harmoniji sa prirodom.

Od samog osnivanja, naša misija je da doprinesemo zaštiti našeg okruženja i da proizvodimo i stvaramo u harmoniji sa prirodom.

„Ne smemo nikada zagađivati jezero Suva.” Ovo su reči našeg osnivača, Hisaoa Jamazakija. Kako bismo razvili poslovanje na ovim obalama, ušuškanim u prirodne lepote i blagodeti, razvili smo harmoničan odnos sa lokalnom zajednicom i radili na očuvanju životne sredine – to je naša misija od samog početka.

Kako bismo sprečili zagađenje vode u jezeru Suva, ugradili smo filtere za prečišćavanje otpadnih voda, a 70-ih godina 20. veka smo usvojili interne ekološke standarde koji su bili rigorozniji od postojećih državnih propisa za sprečavanje zagađenja.

Kao proizvodnoj kompaniji, dobro nam je poznato da se proizvodnja i razvoj novih proizvoda često negativno odražavaju na životnu sredinu. Međutim, u srži poslovanja kompanije Seiko Epson oduvek je bilo pronalaženje prave ravnoteže između očuvanja životne sredine i nesmetanog poslovanja. To je kultura koju prenosimo s generacije na generaciju i ona je ostala netaknuta bez obzira na to koliko se naše poslovanje širilo i razvijalo na globalnom nivou.

Tehnologija i informacije gube vrednost ako nema ljudske dobrote i kreativnosti.

Kada je tokom 80-ih godina svet postao svestan rizika zbog oštećenja ozonskog omotača, Seiko Epson je bila prva kompanija koja se obavezala da će njeni proizvodi ubuduće biti bez CFC-a. Naš prethodni generalni direktor, Cuneja Nakamura, tom prilikom je rekao: „Ne možemo koristiti nešto za šta svi znamo da šteti životnoj sredini. Tehnologije i informacije same po sebi nemaju nikakvu vrednost, već postaju korisne i dragocene samo ako su ljudi koji ih koriste humani i kreativni.” Tako smo 1992. godine potpuno elimisali određene CFC gasove iz proizvodnje u Japanu, a naredne godine i u svim našim ostalim pogonima u svetu.

Nakamura je izjavio: „U odsustvu efikasne alternative, nastavili smo proizvodnju bez CFC-a iako nismo bili sigurni koja rešenja će se na kraju pokazati kao najuspešnija i proveravali smo šta najbolje funkcioniše. Na kraju smo od američke Agencije za zaštitu životne sredine dobili nagradu za zaštitu ozonskog omotača u stratosferi. Ovu nagradu sam, u ime svih naših zaposlenih, primio u Vašingtonu. To je zaista bilo nezaboravno iskustvo.”

Posle osamdeset godina poslovanja, ponosni smo na činjenicu da se naša uverenja i vrednosti nisu promenili. Godine 2016. plasirali smo PaperLab A-8000, sistem za kancelarijsku izradu papira za uništavanje poverljivih dokumenata koji koristi suvi proces za recikliranje papira i tako štedi vodu koja je danas dragocen resurs.

Održivost je sastavni deo naše vizije dugoročnog razvoja, što smo i naveli u samoj korporativnoj viziji. Takođe, kao što navodimo u Ekološkoj viziji 2050, obavezali smo se da prekinemo emisiju ugljen-dioksida i korišćenje fosilnih goriva i podzemnih voda, što je uzvišen cilj koji nameravamo da postignemo.

Koje društvene probleme možemo da rešimo uz pomoć naše tehnologije?

Svoj put smo započeli kao mala kompanija u okruženju prepunom prirodnih lepota i ona se razvijala zajedno sa lokalnom zajednicom. Kao nekada, i danas smo posvećeni rešavanju društvenih problema.
Ostali smo verni našim idejama koje su nas vodile od samog osnivanja kompanije, a one su jasno izražene u našoj sadašnjoj filozofiji upravljanja koja glasi „Planeta Zemlja je naš prijatelj”.

3. poglavlje

Dali smo svetu tačno vreme.

Naš najvažniji projekat je započet 1959. godine. To je bio projekat 59A čiji cilj je bio redefinisanje horologije, odnosno časovničarstva, tako da za merenje vremena više ne koristimo mehaničke satove već novije tehnologije. Drugim rečima, želeli smo da napravimo nove, izuzetno precizne satove koji će promeniti način merenja vremena na sportskim takmičenjima. Želeli smo da napravimo prvi kvarcni sat na svetu uz pomoć naših kompaktnih, efikasnih i preciznih tehnologija. Ovako smo nekada razmišljali, a tako razmišljamo i danas.

Sve je počelo od toga što smo imali san da promenimo svet. Učestvovali smo na međunarodnom takmičenju koje se te godine održavalo u Švajcarskoj, prestonici proizvodnje mehaničkih satova. Naš prvi pokušaj pravljenja ručnog sata nije bio uspešan, ali ovo nas je samo motivisalo da se još više potrudimo. Kasnije smo, zahvaljujući neumornom zalaganju naših zaposlenih, napravili preciznije satove i dobili neke od najprestižnijih svetskih nagrada.

Međutim, nama nisu važne nagrade. Nama je važno da napravimo sat koji će ljudima širom sveta omogućiti da znaju tačno vreme. Tako je nastala naša tehnologija kvarcnih mehanizama koja je rezultat naše neumorne potrage za kompaktnim, efikasnim i preciznim tehnologijama koje su dostupne čitavom svetu. Danas je ova patentirana tehnologija prisutna u svim delovima sveta, tako da svi mogu lako i jednostavno da vide koliko je sati. Smatramo da vreme ne pripada nikom posebno, već da svi imamo pravo na njega. Mnogo godina je prošlo od tada, ali mi i dalje neumorno tragamo za kompaktnim, efikasnim i preciznim tehnologijama.

Sveobuhvatna proizvodnja satova. Preciznost je preduslov ako želite da budete najbolji. Ispunili smo ga zahvaljujući efikasnim, kompaktnim i preciznim tehnologijama.

Šta se krije iza efikasnih, kompaktnih i preciznih tehnologija.

U okviru kompanije, naše razmišljanje se uvek odvijalo tako da smo nastojali da osmislimo i napravimo proizvode uz pomoć tehnologija koje omogućavaju uštedu energije, vremena, truda i prostora.

Satovi koji su se proizvodili sredinom 20. veka zahtevali su veću pokretačku snagu, bili su veći i neprecizniji od današnjih. Naš cilj je bio da napravimo manje, preciznije i efikasnije satove.

Tako su nastali Seiko satovi koji su bili pogodniji i živopisniji. Zaposleni u kompaniji Epson se uvek trude da usavrše efikasne, kompaktne i precizne tehnologije i da ih prenesu svojim proizvodima i celom svetu.

Nakon 1945. godine, u kompanijama Daiwa Kogyo i Daini Seikosha u Suvi započela je puna proizvodnja ručnih satova, a te dve kompanije su se 1959. spojile u jednu. Te iste 1959. godine, zahvaljujući nekolicini sjajnih inženjera, kompanija je napravila prvi originalni, japanski ručni sat, nazvan Marvel. Japanci su ovaj sat obožavali jer je bio precizan i kvalitetan, a Marvel je dobio i pet nagrada od Odbora za uporedno ispitivanje kvaliteta japanskog Ministarstva za međunarodnu trgovinu i industriju u kategoriji domaćih proizvoda.

Kada je reč o radu ovog odbora u kategoriji međunarodnih satova, naš proizvod je dominirao u devet kategorija sve do 1958. godine. Međutim, kompanija Seiko Epson nikada ne prestaje sa razvojem i želela je da bude globalni lider.

Projekat 59A i nastanak prvog kvarcnog ručnog sata na svetu.

Ovaj događaj označava početak efikasnih, kompaktnih i preciznih tehnologija. Projekat 59A (ovo je njegova interna oznaka) postaće sat koji će promeniti čitav proces proizvodnje satova.

Ime ukazuje na 1959. kao godinu nastanka sata, a „A” označava važnost ovog projekta. Na početku smo imali tri predloga: elektronski sat sa zvučnom viljuškom, čime se jedna kompanija već uspešno bavila, zatim sat sa električnim klatnom, kao i kvarcni sat, koji je u to vreme bio veličine ormarića.

Pošto su prva dva predloga imala ozbiljne slabosti, odlučili smo se za kvarcni sat koji je promenio istoriju horologije. Naši prvi kvarcni satovi su i dalje bili veličine stonih časovnika, ali smo počeli da predstavljamo naše kreacije na Takmičenju hronometara u Nojšatelu u Švajcarskoj, gde se pokazuju dometi izrade satova. Istovremeno sa nastojanjima da smanji dimenzije i poboljša preciznost proizvoda, naša kompanija je počela da osvaja nagrade u kategorijama pomorskih hronometara i vremenskih tabli i da svetu pokazuje novi nivo standarda. Dok smo usavršavali tehnologiju za potrebe Takmičenja opservatorijskih hronometara, nastojali smo da dodatno smanjimo dimenzije i povećamo efikasnost u različitim primenama, npr. u opservatoriji na Antarktiku i u industriji superbrzih šinkansen vozova. Jednu deceniju nakon projekta 59A, Seiko je 1969. predstavio prvi kvarcni ručni sat na svetu, Seiko Quartz Astron 35SQ.

Automatizacija i ekspanzija proizvodnje dovela je do masovne proizvodnje na globalnom nivou.

Kada je reč o samoj proizvodnji, Seiko Epson je sredinom 60-ih godina olakšao projektovanje, podelu rada (na proizvodnoj traci) i automatizaciju sklapanja delova jer velika preciznost uvek ide ruku pod ruku sa dobrom koordinacijom. Tehnologija automatizacije je zaslužna za sva naša sadašnja proizvodna rešenja, odnosno za robotiku. Godine 1983. kompanija je počela da izvozi robote za sklapanje delova i komponenti, a do 2009. godine imala je ogromno tržište. Kasnije su na red došli kompaktni roboti sa 6 osa koji su nudili sjajne performanse prilikom sklapanja sitnih delova.

Kako se automatizacija u industriji proizvodnje satova razvijala, Seiko Epson je postao globalni lider u proizvodnji ručnih satova.

Svrha tehnologije je da služi svima, a ne samo nekolicini

Uporedo sa razvijanjem tehnologije za kvarcne satove, naša kompanija je nastavila da radi na većoj preciznosti mehaničkih satova, tako da smo postali rivali nekim od najvećih imena u ovoj industriji na Takmičenju hronometara u Nojšatelu. Kompanija Seiko je 1964. napravila svoj prvi mehanički sat, ali je on osvojio tek 144. mesto.

Međutim, ovaj loš rezultat nas je motivisao da radimo još više i bolje, tako da je Seiko bio u vrhu liste na Takmičenju opservatorijskih hronometara u Ženevi 1968. godine u kategoriji mehaničkih ručnih satova. Ovo je bio dokaz i potvrda uspešnosti naše tehnologije. Među nagrađenima je bila i Kijoko Nakajama, prva žena koja je osvojila titulu savremenog majstora zanata i prva žena koja je uopšte učestvovala i osvojila nagradu u dugoj istoriji ovog takmičenja.

Takmičenja u izuzetnoj preciznosti su poput trka Formule 1, a proizvodi se razlikuju od komercijalnih. Kako bismo ove bolje proizvode učinili dostupnim većem broju ljudi, iskoristili smo tehnologiju i naše veštine i napravili brend Grand Seiko.

Nismo želeli da ova kompaktna, efikasna i precizna tehnologija bude dostupna samo nekolicini izabranih ljudi. Upravo suprotno. Ovu tehnologiju smo približili svima tako da svi mogu uživati u preciznim satovima vrhunskog kvaliteta. Tako smo napravili kvarcne ručne satove sa tehnologijom razvijenom u Japanu, koja se nakon toga proširila širom sveta i omogućila milionima ljudi širom planete da znaju tačno vreme.

Danas Seiko Epson i dalje čvrsto veruje da tehnologija nije ta koja rešava probleme, već način razmišljanja zaposlenih.

Kompaktne, efikasne i precizne tehnologije smanjuju uticaj na životnu sredinu, a mi smo proširili ovaj stav naše kompanije na naše zaposlene i zajednice širom sveta kako bismo im pružili poverenje, pouzdanje i nadu.

4. poglavlje

Ako nešto ne postoji, napravićemo.
Japan je bio u zanosu. Obeležili smo vreme pobede.

Najvažniji međunarodni sportski događaj 1964. godine ispunio je našu zemlju uzbuđenjem. Dolaze nam sportisti koji su godinama trenirali i čitave svoje živote posvetli ovom danu. Sati, minuti i sekunde dele pobednike od gubitnika. Mi smo čuvari vremena. Rekli smo to celom svetu putem našeg slogana „Za korak ispred dosadašnjih merača vremena”.
Svet je s oduševljenjem dočekao ovu novu preciznost i brzinu, koja je obeležila novu eru merenja vremena tokom Olimpijskih igara. Ovaj uspeh je takođe doprineo štamparskim inovacijama koje će promeniti svet, kao što su prvi kompaktni, lagani digitalni štampač i kvarcni sat.

Razvili smo i proizveli kompaktne, efikasne i precizne tehnologije potrebne za proizvodnju komponenti za kvarcne satove kakve svet još nije video. Nikada nije lako napraviti nešto od nule.

Iz ničega napraviti nešto. Od jedne stvari napraviti dve. Razdaljina je ista, ali je razlika ogromna. Neki kažu da su jezero Suva i okolno zemljište nastali isušivanjem tla tokom perioda Edo. Čovečanstvo je takođe stvorilo ovu zemlju. Mi stvaramo ono što tek treba da se stvori. Ovaj duh je pokretačka snaga proizvodnje u kompaniji Epson.

Ako nešto ne postoji, napravićemo.
Upravo u ovoj atmosferi kreativnosti i izazova stvaramo ono što svet još nije video.

Od satova do štampača: malo poznata istorija kompanije Seiko Epson.

Danas, 2022. godine, mnogo ljudi zna da Seiko Epson – ili samo Epson – proizvodi štampače i projektore.

Kompanija Seiko Epson se na početku bavila proizvodnjom satova, ali malo ljudi zna kako se Epson razvijao i postao ono što je danas. Prelomni trenutak za našu kompaniju su bile Olimpijske igre 1964. godine, kada su naši satovi zvanično korišćeni za merenje vremena.

Brzo i tačno merenje i beleženje sportskih rezultata

Tema ovog događaja je bila nauka, a kompanija Seiko, čiji je slogan bio „Za korak ispred dosadašnjih merača vremena”, izabrana je za zvaničnog merača vremena. Kompanija Epson u okviru Seiko grupe se tada zvala Suwa Seikosha i imala je ključnu ulogu tokom Olimpijskih igara. Kompanija je razvila kristalni hronometar koristeći tehnologiju koju je prethodno koristila za proizvodnju kvarcnih satova za projekat 59A. Pored toga, kompanija je razvila, a neko vreme i prodavala, merač vremena sa funkcijom štampanja. Ova digitalna štoperica sa kvarcnim oscilatorom je elektronski beležila vreme i imala digitalni ekran i funkciju štampanja.

Upravo su nam ove inovacije utrle put ka do tada neviđenim brzinama i preciznosti, tako da je naše poslovanje procvetalo. U prilog tome ide i komentar: „Po prvi put se niko nije žalio na merenje vremena.”

Nakon ovog uspeha, svet je ugledao prvi kompaktni, lagani digitalni štampač EP-101 (1968). Naredne godine smo predstavili prvi kvarcni sat, Seiko Quartz Astron 35SQ.

Kako smo napravili EP-101

Nakon sportskih dešavanja 1964. godine, kompanija je, pored proizvodnje, u svoje ruke preuzela i marketing, prodaju i pružanje usluga. Krajem 60-ih godina prošlog veka, kada su se pojavili elektronski stoni kalkulatori, fokusirali smo se na male štampače koji su mogli da se primene u kalkulatorima. Tako smo 1968. napravili EP-101 za komercijalne potrebe.

EP-101 je označio novu eru u digitalnom štampanju. Ovaj štampač je bio lagan i toliko mali da ste mogli da ga držite na dlanu. Štaviše, za rad mu je bila potrebna 1/20 snage u poređenju sa tradicionalnim štampačima. Kompanija Epson je ovaj štampač razvila u duhu slogana „Ako nešto ne postoji, napravićemo”. Ovaj koncept je u oblasti informatičke opreme prerastao u priliku da iskoristimo kompaktne, efikasne i precizne tehnologije koje smo prethodno razvili za potrebe proizvodnje satova. EP-101 je prevazišao očekivanja i prodali smo ukupno 1,44 miliona uređaja.

Razvoj merača vremena sa funkcijom štampanja, EP-101, koji je tokom Olimpijskih igara korišćen za brzo i tačno merenje sportskih rezultata, pokrenuo je ono što je sada osnovni posao naše kompanije, a to su štampači.

Nikada zadovoljni postojećim rešenjima. Najviši standardi zanatskog umeća.

Pred nama je i dalje bio izazov kvarcnog ručnog sata. Cilj je bio da napravimo kvarcni ručni sat koji bi zauzimao malo prostora i trošio malo energije. Kompanija je morala da prevaziđe mnogo prepreka kako bi ostvarila ovaj cilj. Konkretno, morali smo da proizvedemo kristalni oscilator, elektronska kola i motor u do tada neviđenim dimenzijama. Na kraju, kompanija Epson ih je napravila sopstvenim resursima jer bi nabavka iz spoljašnjih izvora dovela do niza drugih problema.

Tako smo 1969. predstavili prvi svetski kvarcni ručni sat, Seiko Quartz Astron. On nas je uveo u novu eru merenja vremena i doneo nam brojna priznanja, uključujući prestižnu nagradu „IEEE Milestone” (2004. godine) i nagradu „Heritage of Future Technology” (2018. i 2019. godine), koja potvrđuju doprinos naše kompanije tehnološkom razvoju sveta. Između ostalog, nagrađeni smo za prvi LCD digitalni kvarcni sat sa šestocifrenim ekranom, koji smo plasirali na tržište 1978. godine.

Od merača vremena sa funkcijom štampanja i štampača EP-101 do komercijalizacije kvarcnog sata, svi naši proizvodi predstavljaju inovacije. Ako nešto ne postoji, napravićemo. Ovaj duh kreativnosti i izazova nije nikada iščezao i živi u nama i sa nama do današnjeg dana.

5. poglavlje

Duh kreativnosti i izazova je i dalje živ.
Uvek, i zauvek, sa vama.

Prvi digitalni štampač EP-101 doneo je novu vrednost svetu.
Naše ime, Epson, odražava našu želju da idemo stopama razvoja štampača EP-101. Otuda i naziv EP, od početnih slova naziva kompanije Epson. Prvi model je imao mnogo potomaka koje smo predstavili celom svetu, a ne samo Japanu.

Zasadili smo seme iz koga je nikla kultura kućnog štampanja fotografija i stvorili smo kulturu poslovnih prezentacija na velikim ekranima. Međutim, iza svakog osvojenog vrha vidi se još neki. Naše težnje i ambicije su samo naše. O tome ne odlučuju drugi. O tome mi odlučujemo.

Bez obzira na vreme u kome živimo, moramo ići napred. Kod kuće, na poslu, u trgovini i industriji – svuda moramo prihvatiti izazov reciklaže resursa i tako dodati vrednost onome što je već korišćeno. Koristimo ono što nam je potrebno, kada nam je potrebno i samo onoliko koliko nam je potrebno.
Potičemo iz grada Suve u prefekturi Nagano. Isto kao što su nam naši preci utrli put u novi svet, i mi ćemo biti pioniri i utabati novi put u budućnost na kome ćemo ostvariti ciljeve održivosti i obogatiti naše zajednice.

Kompanija Epson se trudi da reši društvene probleme širom sveta.

Rešenja na globalnom nivou koja treba da budu dostupna što većem broju ljudi.

Vizija kompanije Epson je da koristi nove tehnologije kako bi rešila svetske probleme i ostvarila snove.

Brend Epson smo ustanovili 1975. godine u želji da razvijemo nove štampače i drugu informatičku opremu, kao i da se probijemo na globalno tržište. Ime brenda odražava našu želju da i dalje proizvodimo brojne proizvode i usluge, da nastavimo tamo gde smo stali posle digitalnog štampača EP-101, koji je bio veliki hit i koji je našim klijentima obezbedio novu vrednost.

Iste godine smo otvorili naše prvo predstavništvo u inostranstvu, Epson America, Inc. Danas kompanija Epson ima predstavništva i razgranatu prodajnu mrežu širom sveta.

Inovativnost u oblasti štampanja koju smo započeli sa štampačem EP-101, dovela je do proizvodnje prvog svetskog inkdžet štampača u boji, Epson Stylus Color. Uz ovaj proizvod rezolucije 720 dpi uneli smo kulturu štampanja u boji i štampanja fotografija u svaki dom. Godine 1989. predstavili smo projektor VPJ-700 LCD i od tada stvaramo i negujemo kulturu uživanja u prezentacijama na velikom ekranu koje nam omogućavaju projektori. Danas stručno znanje kompanije Epson prevazilazi štampače i projektore. Naše inovacije su unele revolucionarne promene u proizvodnju. Naša tehnologija opažanja unapređuje živote ljudi. Zahvaljujući našim istraživanjima rešeni su mnogi problemi u oblasti zaštite životne sredine. Epson donosi novu vrednost svetu.

Inovacije u oblasti štampanja

Kompanija Epson je 1978. počela da razvija jednu od svojih osnovnih delatnosti – inkdžet štampače – koristeći pijezoelektričnu tehnologiju za glave za štampanje, ključnu za proizvodnju Epson inkdžet štampača. Ona ne koristi toplotu u procesu izbacivanja mastila, tako da su glave za štampanje izdržljivije i duže zadržavaju superiorne performanse. Napredak pijezoelektrične tehnologije je zatim doneo tehnologiju glave štampača PrecisionCore koja pruža neverovatan kvalitet slike pri znatno većim brzinama i uz malu potrošnju energije. Ova ključna tehnologija ima širok spektar primena i kod kuće i na poslu, kao i u industrijskim i komercijalnim okruženjima.

Naša tehnologija

Pijezoelektrični metod na početku inovacija u oblasti štampanja
Kontinuiran tehnološki razvoj i društveni doprinos

Pijezoelektrični metod pokreće revoluciju u inovacijama u oblasti štampe.
Kontinuiran tehnološki razvoj i društveni doprinos

Tehnologija Micro Piezo je vlasništvo kompanije Epson

Ono što pokreće sve Epson inkdžet štampače jeste upravo naša glava za štampanje Micro Piezo. Ova jedinstvena tehnologija je pokretačka snaga zaslužna za rast poslovanja kompanije Epson u oblasti štampanja.

Kod inkdžet štampača, izuzetno precizne kapljice mastila se direktno izbacuju na medije, kao što je papir. Kada je reč o tehnologijama inkdžet štampanja, u početku se najčešće koristila termalna inkdžet tehnologija koja koristi toplotu u procesu izbacivanja kapljica mastila. Kompanija Epson se, međutim, fokusirala na pijezoelektričnu tehnologiju koju neprekidno unapređuje.

Pijezoelektrične glave za štampanje izbacuju mastilo mehanički, a ne zagrevanjem. Pijezoelektrični elementi menjaju oblik kada se dovedu pod napon i tako obezbeđuju mehaničku silu. Pošto ne zagrevaju mastilo, pijezoelektrični sistemi su kompatibilni sa daleko širim asortimanom mastila i mnogo su izdržljiviji od termalnih sistema. Pijezoelektrične glave za štampanje tačno i precizno kontrolišu ispuštanje kapljica mastila i obezbeđuju i izuzetan kvalitet slike i veliku brzinu štampe.

Prvi inkdžet štampač kompanije Epson, IP-130K (poznat kao SQ-2000 izvan Japana), predstavljen je 1984. godine. To je bio pijezoelektrični sistem i naišao je na dobar prijem u poslovnom okruženju. Do prave kulminacije na polju pijezoelektričnih glava za štampanje došlo je kada je kompanija Epson posle mnogo truda i rada proizvela sopstvenu tehnologiju Micro Piezo.

Ovo nije bilo ni brzo ni lako, ali je naš tim za istraživanje i razvoj uspeo da prevaziđe brojne izazove i prepreke.

Kako je nastala tehnologija Micro Piezo

Poslovanje kompanije Epson u oblasti štampanja je oko 1980. godine brzo napredovalo. Tome su doprineli TP-80, naš prvi matrični štampač (1979), i MX-80, štampač za personalne računare (1980).

Međutim, tržište se iznenada uzburkalo kada je jedan konkurent 1984. predstavio prvi laserski štampač. Matrični štampači nisu mogli da pariraju laserskim štampačima u pogledu kvaliteta i brzine. Kompanije Epson je odmah prepoznala pretnju pa je preduzela hitne mere.

U roku od nekoliko godina, Epson je pronašao potencijalno rešenje kojim će prevazići ovu pretnju. Rešenje je bila pijezoelektrična tehnologija. Jedna evropska kompanija je 1989. predložila upotrebu pijezoelektričnih elemenata kao aktuatora glava za štampanje u matričnim štampačima. Tom sastanku je prisustvovao i jedan član razvojnog tima kompanije Epson i on je došao na ideju da se pijezoelektrični elementi primene na pijezoelektrične štampače umesto na matrične. To je bio prvi veliki korak ka razvoju tehnologije Micro Piezo kompanije Epson.

Do tog trenutka Epson je pokušavao da reši problem velikog radnog napona i malih promena oblika pijezoelektričnih elemenata. Međutim, sada je stručni tim kompanije Epson shvatio da se ovi problemi mogu prevazići korišćenjem višeslojnih pijezoelektričnih elemenata, čiji se oblik menja više i na nižim naponima. Ovo otkriće je omogućilo kompaniji Epson da razvije tehnologiju koja je konkurentna laserskim i termalnim inkdžet štampačima.

Micro Piezo glave za štampanje se neprekidno razvijaju i imaju pozitivan uticaj na celo društvo

Trebalo je prevazići velike tehničke izazove kako bi se razvila tehnologija Micro Piezo. Prvo, pijezoelektrični elementi se prave od keramike. Proizvodnja ovih elemenata se tradicionalno obavljala pečenjem keramike poput cigle, nakon čega se tanko seče, a zatim glačanjem tanji do željene debljine. Međutim, tokom pečenja keramika postaje veoma krta, pa bi pijezoelektrični elementi naprsli ili se lomili kada su bili tanji nego što treba.

Kako bi prevazišli ovaj tehnički problem, članovi razvojnog tima su došli na ideju da naprave pijezoelektrične elemente tako što će naslagati veći broj tankih slojeva debljine 20 mikrometara u vidu keramičkog kondenzatora, a onda ih iseći na željene oblike da bi napravili aktuator. Tako su od višeslojne strukture napravili tanke pijezoelektrične elemente pre pečenja i slaganja pijezoelektričnih elemenata u trakama. Ovakav način rada je potpuno preokrenuo pijezoelektričnu tehnologiju.

Kompanije Epson je uspela da na ovaj način, kroz dugotrajan proces ispitivanja i pravljenja grešaka, na kraju uspešno razvije Micro Piezo glave za štampanje koje su omogućile upotrebu tanjih pijezoelektričnih elemenata i manjih glava za štampanje.

Razvoj Micro Piezo glave za štampanje započeo je 1990. godine, a u masovnu proizvodnju se ušlo već krajem 1992. Monohromatski inkdžet štampač, Epson Stylus 800, bio je prvi proizvod sa Micro Piezo glavom za štampanje i on je proizveden 1993. godine. Tehnologija Micro Piezo se i dalje razvijala. Nove glave za štampanje su nazvane ML Chips (Multi-Layer Ceramic with Hyper Integrated Piezo Segments – višeslojna keramika sa hiperintegrisanim pijezoelektričnim segmentima). Njihovi pijezoelektrični elementi bili su manje podložni oštećenju, tako da je bilo moguće proizvesti veću količinu glava za štampanje. Zatim su usledile glave za štampanje TFP (Thin Film Piezo – pijezoelektrični tanki film) koje su imale najtanje moguće pijezoelektrične elemente, a na kraju glave za štampanje PrecisionCore koje su omogućile veću brzinu štampe i bolji kvalitet slike. Osim što su brže i boljeg kvaliteta slike, glave za štampanje Micro Piezo su izuzetno precizne i imaju izvanredne performanse, a takođe troše manje energije i tako doprinose očuvanju životne sredine. Sve ove pozitivne funkcije su doprinele tome da glave za štampanje Micro Piezo brzo osvoje komercijalni i industrijski sektor, kao i da budu prvi izbor pri odabiru štampača za kancelarije.

Epson glave za štampanje Micro Piezo imaju potencijal da se još više razviju i zadovolje još širi spektar potreba. Glave za štampanje koje su gušće i kompaktnije omogućiće veći kvalitet slike po nižoj ceni. One koje imaju više mlaznica moći će da štampaju još brže. Ovakvi pomaci će omogućiti kompaniji Epson da obezbedi pouzdanije komercijalne i industrijske inkdžet štampače.

Epson će i ubuduće nastaviti sa inovacijama i razvijom tehnologije Micro Piezo.

Inovacije u oblasti projektora

Zahvaljujući razvoju tehnologije mikrodispleja, svetu smo dali inovaciju neophodnu za oživljavanje vernih i živopisnih slika u boji. Međutim, ovaj deo našeg poslovanja je imao problema i u jednom trenutku bio u ozbiljnoj opasnosti da propadne. Uspeli smo da prevaziđemo ove probleme, a u tome nam je pomoglo istraživanja tržišta. Posetili smo klijente širom sveta i pitali ih sa kojim se problemima suočavaju u svom poslu i zatim smo uz pomoć inovacija uspeli da ih rešimo.

Razvili smo projektore koji projektuju velike slike i nude visok kvalitet, imaju visoku rezoluciju i lako se vide iz svakog ugla. Na zadovoljstvo velikog broja ljudi, naši projektori se danas koriste u kancelarijama, domovima, obrazovnim ustanovama, pa čak i u digitalnoj umetnosti kroz projekciono mapiranje.

Naša tehnologija

Revolucionarno otkriće nakon neumornog istraživanja tržišta i napornog rada:
Osvrt na istoriju vizuelnih inovacija

Revolucionarno otkriće nakon neumornog istraživanja tržišta i napornog rada:
Osvrt na istoriju vizuelnih inovacija

Povezivanje sveta uz tehnologiju mikrodispleja

Tehnologija mikrodispleja je srž poslovanja kompanije Seiko Epson kada je reč o projektorima i ostalim proizvodima vizuelne komunikacije. Ona spaja Epson-ovu tehnologiju ravnih ekrana HTPS (high-temperature polysilicon TFT liquid crystal – visokotemperaturni polisilicijumski TFT sa tečnim kristalima) sa različitim tehnologijama optike i oblikovanja.

Pre pojave LCD projektora, projektori su bili veliki i teški, neprenosivi i zahtevali su zamračivanje prostorije zbog slabe osvetljenosti. Međutim, kompanija Epson je razvila 3LCD projektore, prve projektore na svetu sa tri HTPS panela koji daju veliku osvetljenost i ne naprežu oči. Osim što su doprineli kulturi prezentacija na velikim ekranima, ovi projektori se takođe koriste u obrazovnim institucijama i kod kuće. Zahvaljujući njima, u periodu od 2001. do 2021. imali smo najveći udeo na tržištu projektora od 500 ili više lumena.

Tehnologija mikrodispleja kompanije Epson vuče korene iz prvog digitalnog sata sa šestocifrenim LCD ekranom na svetu, Seiko Quartz LC V.F.A 06LC, koji je predstavljen 1973. godine. Zahvaljujući svom ekranu, ovaj proizvod je bio visoko cenjen zbog male potrošnje energije i velike čitljivosti. Kompanija Epson je nakon toga koristila tečne kristale kako za satove, tako i za druge proizvode. Na kraju smo svetu predstavili projektore koje i dan-danas proizvodimo.

Međutim, ovaj put nije bilo lak, naročito na početku.

Razvoj modela VPJ-700, kompaktnog LCD video-projektora u boji

Kompanija Seiko Epson je 1988. prva u svetu koristila LCD tehnologiju u proizvodnji projektora, a već 1989. predstavila je VPJ-700, kompaktan LCD video-projektor u boji.

Međutim, prodaja ovog prvog svetskog projektora nije išla lako. Zato smo proširili tim inženjera za 20 novih članova i ubrzo predstavili unapređen model VPJ-2000. Međutim, ovo nije povećalo prodaju i situacija se pogoršala. U to vreme, video-kamere i drugi slični proizvodi su dobijali na popularnosti, ali nije postojala velika potreba za LCD projektorima ni u svakodnevnom životu ni u poslovanju.

Kako nam je poslovanje bilo ugroženo, rukovodstvo kompanije je odlučilo da nam je potrebna reorganizacija. Prvo smo sproveli istraživanje tržišta i to tako što smo posećivali klijente širom sveta.

Poslednja šansa: pronalaženje mogućnosti

Pet inženjera i dva predstavnika prodaje izabrani su da ponovo osmisle proizvodnju LCD projektora. S obzirom na to da je prvobitni tim brojao oko 20 ljudi, ovaj sadašnji je bio znatno manji.

Novi tim je organizovao posete klijentima širom sveta. Posle izvesnog vremena i ponovljenih poseta, uspeli su da otkriju konkretnu potrebu koja postoji na tržištu.

Reč je bila o tržištu SAD gde su se uveliko koristili personalni računari i držale poslovne prezentacije na velikim ekranima priključenim na računare.

Naš tim je uvideo da bi širenje personalnih računara moglo da proširi upotrebu projektora i da ključni faktori nisu samo osvetljenost i velika rezolucija u osvetljenim prostorijama, već i mala veličina i težina radi prenosivosti projektora, kao i mogućnost direktnog povezivanja na personalne računare. Imajući na umu dvostruko povećanje osvetljenosti i smanjenje troškova i dimenzija projektora, naš tim je promenio izradu proizvoda i strukturu samog tima.

Članovi tima su se podelili u grupe, tako da se razvojni tim bavio povećanjem konkurentnosti proizvoda i smanjenjem troškova, a proizvodni i prodajni timovi su radili na proširenju poslovanja. Više puta su posećivali distributere i nosili prototip širom sveta kako bi proverili postojeće performanse. Onog trenutka kada su distributeri videli konkretnu razliku u osvetljenosti i rezoluciji, naš tim je znao da će se proizvodi kompanije Epson prodavati.

Pozicioniranje na tržištu: u potrazi za vizuelnim inovacijama

Smanjivanjem veličine i povećanjem rezolucije, 1994. godine je predstavljen model ELP-3000, prvi projektor podataka na svetu. U to vreme široko se koristio Windows 95 i bilo je mnogo mogućnosti za poslovne prezentacije. Kao rezultat toga, prodaja modela ELP-3000 je naglo porasla jer je ovaj projektor bio namenjen za prezentacije podataka sa personalnih računara.

Kada je reč o japanskom tržištu projektora, kompanija Epson je izbila na prvo mesto 1995. godine. Tome su doprineli kontinuiran rad i ugovori koje je tim obezbedio sopstvenim zalaganjem. Kompanija je i dalje uvodila nove proizvode razvijajući kulturu korišćenja projektora za potrebe prezentacija na velikom ekranu u kancelarijama.

U međuvremenu, Epson je 2002. ušao na tržište projektora za kućne bioskope, predstavivši model u boji ELP-TW100. Napredujući i u sferi obrazovanja, naša kompanija pomaže u stvaranju okruženja u kome svaki učenik dobija jednak pristup obrazovnim sadržajima.

Što se tiče tehnologije, tehnologija mikrodispleja se primenjuje u proizvodnji različitih proizvoda, kao što su pametne naočare, a tehnologija izvora laserskog svetla u proizvodnji projektora. Pored jasnih i živopisnih slika, možemo se pohvaliti i dugotrajnošću proizvoda i jednostavnim montiranjem. Sva ova dostugnuća su doprinela tome da se projektivno mapiranje sve više koristi u digitalnim umetnostima, kao i digitalni reklamni materijali u komercijalne svrhe, tako da su, zahvaljujući kvalitetu slike, projektori danas pravo zadovoljstvo i prijatno iznenađenje za veliki broj ljudi.

Inovacije kompanije Epson na polju vizuelnih komunikacija i dalje služe kao podrška tokom učenja, rada i života uopšte jer povezuju ljude, proizvode, informacije i usluge, čime se, na kraju krajeva, poboljšava kvalitet života i pomeraju granice ove industrije.

Inovacije koje smanjuju uticaj na životnu sredinu

Kao vodeći svetski proizvođač štampača, oduvek smo tražili rešenja za smanjenje otpada nakon štampanja.

Tako smo stvorili „PaperLab”. PaperLab je prvi1 svetski sistem za kancelarijsku izradu papira koji koristi suvi proces i koji može da proizvede novi papir od upotrebljenog papira praktično bez korišćenja vode2. Na Međunarodnoj izložbi uštede energije i zaštite životne sredine 2015. godine, predstavili smo naš ekološki sistem koji je veoma povoljno prihvaćen u široj javnosti.

PaperLab se bazira na „tehnologiji suvih vlakana” koja udarnom silom papir pretvara u vlakna bez korišćenja vode. Doprinosi stvaranju malog zatvorenog ciklusa reciklaže i time omogućava recikliranje i ponovnu upotrebu papira na različitim mestima, kao što su kancelarije. Međutim, ovde ne koristimo reč „reciklaža”. Umesto toga koristimo reč „prerada” (upcycling) jer stvaramo dodatnu vrednost. U saradnji sa brojnim partnerima trenutno razvijamo i ispitujemo primenu „tehnologije suvih vlakana” na materijale koji nisu papirni.

Trudićemo se da i ubuduće svetu pružimo novu vrednost u cilju postizanja održivosti i obogaćivanja zajednica.

Naša tehnologija

Inovacije za budućnost:
Tehnologija suvih vlakana

Napomena1: Sistem za kancelarijsku izradu papira koji koristi suvi proces. Izvor: istraživanje kompanije Epson sprovedeno u novembru 2016. godine
Napomena2: Mala količina vode se koristi za održavanje vlažnosti unutar sistema.

Inovacije za budućnost:
Tehnologija suvih vlakana

Pitanje odštampanih papira:
Dva aspekta koja su dovela do napretka u razvoju

Godine 2010. tadašnji predsednik i reprezentativni direktor, Minoru Usui, postavio je ovo pitanje našem timu zaduženom za tehnološki razvoj. Rekao je da sigurno postoji nešto što vodeća kompanija poput naše može da uradi povodom toga.

Nakon toga je Kazuhiro Ičikava, tadašnji lider tima za tehnološki razvoj, počeo da obilazi vladine kancelarije, korporacije i finansijske institucije kako bi video kako se štampani papir koristi i odlaže.

Otkrio je da većina ovog štampanog materijala sadrži poverljive informacije i da se zato šalje na uništavanje u druge kompanije, što znači dodatne troškove. Klijentima, naravno, ovakvo rešenje nije bilo po volji.

Istovremeno, Kazuhiro je posetio fabrike hartije i industrijske ispitne centre da bi istražio problem iz raznih uglova, od proizvodnje do reciklaže papira. Saznao je da je za recikliranje papira potrebna ogromna količina vode, a da pritom postoji rizik od zagađenja vode, kao i da je prečišćavanje vode veoma skupa investicija. Gledajući druge zemlje, saznao je da postoje regioni koji nemaju dovoljno vode, što znači da imaju još veće probleme sa reciklažom papira.

Tako smo uočili priliku za razvoj koja se fokusirala na zatvaranje ciklusa iskorišćenja resursa i na zaštitu poverljivih informacija.

Novi izazov:
Reciklaža papira u procesu u kome se voda praktično ne koristi

Kada smo definisali problem, naš tim za tehnološki razvoj je prionuo na traženje rešenja. Cilj je bio napraviti model reciklaže koji praktično ne koristi vodu, a proizvodi papir visokog kvaliteta.

Zaista ogroman i nimalo lak izazov. Kad se papir seče suviše sitno, papirna vlakna se kidaju, a od toga nije moguće proizvesti papir dobrog kvaliteta. Učili smo na pokušajima i greškama. Nismo pronašli rešenje ni nakon izvođenja više od 100 različitih eksperimenata, uključujući struganje i mlevenje papira i mešanje sa malterom.

Do napretka je došlo kada je Ičikava prstima pocepao tradicionalni japanski papir, vaši, i primetio da vlakna duž pocepanih ivica papira vire i da se mogu izvući. Pomislio je da bi možda bilo bolje odvojiti ova vlakna tako što ćemo ih olabaviti i osloboditi umesto da primenjujemo proces sečenja, rezanja, trljanja ili drobljenja.

Tako je nastala tehnologija suvih vlakana kompanije Epson, koju čini kombinacija procesa defibracije papira (pri čemu nestaju sve informacije odštampane na papiru), a nakon toga se novi papir proizvodi od tih vlakana. Kompanija Epson je želela da proveri da li bi ova tehnologija zaista bila prihvaćena na tržištu i tako smo napravili PaperLab, prvi2 svetski sistem za kancelarijsku izradu papira koji koristi suvi proces i koji može da proizvede novi papir od upotrebljenog papira praktično bez korišćenja vode1 i predstavili smo ga na Međunarodnoj izložbi uštede energije i zaštite životne sredine 2015. godine. PaperLab je naišao na sjajan prijem u javnosti.

Otvaranje mogućnosti za preradu uz tehnologiju suvih vlakana

„Tehnologija suvih vlakana” ne samo da defibrira, vezuje i oblikuje papir po potrebi u zavisnosti od buduće primene, već omogućava i obradu i tretman koji su ranije bili nemogući, čime se smanjuje otpad, a iskorišćavaju nova svojstva materijala.

PaperLab nam je omogućio više od puke reciklaže papira jer on stvara dodatnu vrednost. „Tehnologija suvih vlakana” je rešenje za preradu papira koje unapređuje ceo proces, a nije samo rešenje za reciklažu papira. U ovome se ogleda društveni doprinos kompanije Epson, za šta se ona oduvek zalaže.

Do sada se na reciklažu uglavnom gledalo kao na proces kojim dobijamo nešto manje vredno, jer mnoge tehnologije za reciklažu nisu bile u stanju da proizvedu novu vrednost. Epson se, međutim, nada da će se ovo promeniti i da će njen sistem stvoriti novu vrednost.

Korišćenjem „tehnologije suvih vlakana” ne samo što dajemo vrednost nečemu što smo nekada odlagali kao otpad već smanjujemo uticaj proizvodnje na životnu sredinu.

Šta možemo da uradimo za budućnost?
Ostvarivanje cilja u oblasti održivosti i obogaćivanje naših zajednica

Kompanija Epson trenutno sarađuje sa brojnim partnerima i kompanijama koje dele naš pogled na svet i zajedno razvijamo tehnologiju suvih vlakana kako bismo je primenili na različite materijale, a ne samo na papir. Takođe, razvijamo nove načine korišćenja „tehnologije suvih vlakana” kako bismo proizveli nove materijale koji bi zamenili postojeće materijale na bazi nafte, kao što je plastika. Kompanija Epson će i ubuduće razvijati održive tehnologije, proizvode i rešenja koja će doprineti boljem životu ljudi.

Napomena1: Mala količina vode se koristi za održavanje vlažnosti unutar sistema.
Napomena2: Sistem za kancelarijsku izradu papira koji koristi suvi proces. Izvor: istraživanje kompanije Epson sprovedeno u novembru 2016. godine